към началната страница psihologia.net
Сайт на преподаватели и възпитаници от специалност "Психология" в СУ
 
 Въпроси/ОтговориВъпроси/Отговори   ТърсенеТърсене   ПотребителиПотребители   Потребителски групиПотребителски групи   Регистрирайте сеРегистрирайте се 
 Профилпрофил   Влезте, за да видите съобщенията сиВлезте, за да видите съобщенията си   ВходВход   лични страници на възпитанициЛични страници

Разстройство с тревожност от раздяла

 
Създайте нова тема   Напишете отговор    psihologia.net Форуми -> Дипломни работи
Предишната тема :: Следващата тема  
Автор Съобщение
Марта Каракушева
Гост





Потребителски групи: Нула

МнениеПуснато на: 11 Юли 2004 21:39:22    Заглавие: Разстройство с тревожност от раздяла Отговорете с цитат

Разстройство с тревожност от раздяла

бакалавърска теза на Марта Каракушева
дипломен р-л: доц. д-р Ваня Матанова
защитена: 07. 2004 г.

-> Цялата дипломна работа на .pdf (583 Kb): http://psihologia.net/dip-marta-karakusheva.pdf



Съдържание:

Увод

1. Тревожност
1.1 Тревожност и страх
1.2 Неврофизиологични теории за тревожността
1.3 Психоаналитични теории за тревожността
1.4 Поведенчески теории за тревожността
1.5 Когнитивни теории за тревожността

2. Тревожно-фобиийни разстройства
2.1 Паническо разстройство
2.2 Специфични фобии
2.3 Социална фобия
2.4 Обсесивно-компулсивно разстройство
2.5 Посттравматично стресово разстройство
2.6 Генерализирано тревожно разстройство

3. Разстройство с тревожност от раздяла
3.1 Определение
3.2 Етиология
3.3 Клинична картина
3.4 Класификации
3.5 Диференциална диагноза
3.6 Терапия
3.7 Прогноза

Заключение



Увод

Тревожността в детска възраст е нормативно обусловена. Децата се страхуват от животни, тъмнина, чудовища, непознати. Самата тревожност от раздяла също е нормална за определен възрастов период. Въпреки това при някои деца тя отива извън обичайните възрастови граници или сила. За такива деца се казва, че имат разстройство с тревожност от раздяла. За тях е трудно да се отделят от обекта на привързаност, защото се страхуват, че ще го изгубят завинаги. Те отказват да ходят на училище, на оживени места, да спят сами. Това силно ограничава тяхното функциониране. Светът на тези деца се свива само до майката. Това състояние е тежко, както за самото дете, което преживява сериозен дистрес при понякога неизбежните раздели и не може да се социализира по нормален начин, така и за семейството му, което често изпитва силна фрустрация и раздразнение от състоянието на детето.
Тревожните разстройства са най-разпространените психични разстройства в детска възраст, а разстройството с тревожност от раздяла е сред най-разпространените от тях. Опитът да се опише това разстройство с механизмите на неговата етиология, симптоматиката, диференциалната диагноза и терапията му, би довел до по-доброто му разбиране. Правилната диагностика и изборът на подходяща терапия са изключително важни, особено когато става дума за деца, а за да се постигне това се иска едно добро познаване на разстройството.
Към избора на тема, свързана с тревожните разстройства ме подтикна собствената ми тревожност и желанието ми да разбера нейните механизми. Изборът на конкретно разстройство беше породен от убеждението ми, че психотерапията и превенцията на емоционалните нарушения има най-много смисъл и най-силен ефект в детска възраст. Децата са много по-уязвими, но същевременно много по-податливи на въздействие и промяна. Трябва да се има предвид, че емоционалните разстройства в детска възраст оказват влияние върху функционирането през целия живот. Децата с тревожни разстройства имат голям шанс да станат възрастни с емоционално нарушение, ако не им се помогне навреме.


Заключение

В настоящата разработка бяха разгледани психоаналичните, неврофизиологичните, когнитивните и поведенческите теории за появата на тревожността и нейното значение за човешкото функциониране. Неврофизиологичните теории разглеждат различните части на мозъка, участващи в появата на реакцията на тревожност, нейното осъзнаване и интерпретиране. Психоаналитичните теории разглеждат тревожността от една страна като освобождаване на енергия, а от друга като сигнал за опасност. Когнитивните теории описват тревожността в светлината на уязвимостта и спирачната функция, която тя има за предотвратяване на влизане в опасни ситуации. Има и много поведенчески теории за тревожността, които се опитват да разберат механизмите на научаването на тревожността чрез различни типове обуславяне.
Във втората глава бяха представени тревожно-фобийните разстройства с тяхната симптоматика, етиология и класификации. Бяха разгледани шест разстройства – паническо разстройство, специфична фобия, социална фобия, обсесивно-компулсивно разстройство, посттравматично стресово разстройство и генерализирано тревожно разстройство.
В последната глава беше направен опит да се опише разстройството с тревожност от раздяла. Бяха разгледани етиология, неговата симптоматика, диагностични критерии, терапия и прогноза за развитие. Беше направен опит да се покаже, че въпреки че тревожността от раздяла и страхът в детска възраст са нормативни, те могат да се развият в абнормна степен и да доведат до нарушения във функционирането, които могат да продължат и в зряла възраст.


Използвана литература

1. дю Боа, Р., “Детските страхове – разпознаване, разбиране и помощ”, ЛИК, София, 1998
2. Матанова, В. “Психология на аномалното развитие”, Немезида, София, 2003
3. Международна класификация на болестите, 10 ревизия, Център за комплексно изследване на човека, София, 1998
4. Фройд, З., “Детската душа”, Евразия, София, 1994
5. American Psychological Association, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders Fourth Edition, APA, Washington DC, 2000
6. Bandelow, “Separation Anxiety and actual separation experiences during childhood in patients with panic disorder”, Canadian Journal of Psychiatry, Dec. 2001
7. Beck, A. and Emery, G. , Anxiety Disorders and Phobias: A Cognitive Perspective, Basic Books, NY, 1985
8. Bogels, S. And Zigterman, D., “ Dysfunctional cognitions in children with social phobia, separation anxiety disorder and generalized anxiety disorder”, Journal of Abnormal Child Psychology, Apr. 2000
9. Dia, D.,“Cognitive-behavioral therapy with a six-year old boy with separation anxiety disorder: a case study”, Health and Social Work, 2001
10. Fremont, W. “School refusal in Children and Adolescents”, Family Physician, 2003
11. Gittelman, R., Anxiety Disorders of Childhood, Guilford press, NY, 1986
12. Goddard, R., “Boyhood Separation anxiety: Thought disorder and object relations psychopathology as manifested in Rorschach imagery”, Journal of Personality Assessment, 1989
13. Kanner, Leo, Child Psychiatry, Charles C Thomas Publisher, Springfield, 1957
14. Manicavasagar, V., “Continuity of separation anxiety from early life into adulthood.” Journal of Anxiety Disorders, 2000
15. Manicavasagar, V., “Parent-child concordance for separation anxiety” Journal of Anxiety Disorders, 1999
Върнете се в началото
Вероника Иванова



Регистриран на: 20 Мар 2007
Мнения: 291

Потребителски групи: 
[ Випускници - психолози от СУ ]

МнениеПуснато на: 20 Юни 2007 14:50:49    Заглавие: Отговорете с цитат

Допада ми позицията, от която тръгваш-собствената тревожност.Всеки от нас носи част от "патологичното" описано в МКБ-10:).Въпреки,че не си го разгърнала като тема,вероятно те вълнува въпросът за "нормата".За стигмата,която една диагноза носи със себе си и негативното влияние,което може да окаже.Смятам,че наистина е по-удачно да говорим не за диагнози сами по себе си,а за различни хора,които боледуват по различен начин.Това е особено деликатна тема,когато става дума за деца.
_________________
"...искреност,фантазия и доброта-тях или ги имаш или ги нямаш..."Адаптация 1981
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
moxi
Гост





Потребителски групи: Нула

МнениеПуснато на: 04 Май 2010 22:50:34    Заглавие: do Veronika Ivanova Отговорете с цитат

Veronika pak udari edna hubava 4etka na profesor Matanova,i kak li ina4e da e..Kakvo 6te Vi bie s pra4ka Matanovitsa ako kajete ne6to drugo li??Po vaprosa za stigmata,bihte li ni obiasnila na prost ezik, 6to e tova stigma i kade ia vidiahte v rabotata na Karaku6eva???
Върнете се в началото
Покажи мнения от преди:   
Създайте нова тема   Напишете отговор    psihologia.net Форуми -> Дипломни работи Часовете са според зоната GMT + 2 Часа
Страница 1 от 1

 
Идете на:  
Не Можете да пускате нови теми
Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети


Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Форумът е адаптиран от: Калин Янев и Иван Янкулов